Sta!

Tafelopstellingen

Bij een tafelopstelling kiest de client op gevoel elementen die er voor hem of haar werkelijk toe doen. Daarbij kan worden gedacht aan personen maar ook aan concepten als verlangens, emoties, belemmeringen en hulpbronnen. Deze elementen worden worden met aandacht en op gevoel neergezet op een tafel.

Lees meer

Het bepalen van welke elementen relevant zijn werkt vaak al verhelderend voor de vraagsteller. Als de elementen eenmaal staan, kun je het vraagstuk of probleem als buitenstaander bekijken en ervaren. Je kunt dan ook met meer afstand (helikopterview) reflecteren op de dynamiek van het totaalbeeld dat je ervaart. Soms dienen zich in die reflectie en/of in de dialoog met de begeleider wenselijke verplaatsingen aan van een of meer elementen. Deze kunnen bijvoorbeeld leiden tot meer ademruimte, nieuw inzicht, meer vertrouwen en automomie. Door het verschuiven van slechts een element kan er een totaalbeeld ontstaan met een geheel nieuwe betekenis.

In de praktijk blijkt er geen verschil in de effectiviteit of de beleving van een tafelopstelling face to face of online. Beide vormen hebben hun eigen voordelen. Bij online werken hoor ik vaak dat clienten nog meer gefocussed zijn op de opstelling en de opstelling meer binnenkomt. Andere voordelen kunnen zijn dat clienten geen reistijd hebben, geen risico lopen op besmetting en dat ze achteraf een afbeelding ontvangen van het eindresultaat van de de tafelopstelling.

Back to Top